Produženi boravak

Produženi boravak neobvezan je oblik odgojno-obrazovnog rada namijenjen učenicima razredne nastave koji se provodi izvan redovite nastave i ima svoje pedagoške, odgojne, zdravstvene i socijalne vrijednosti.

Suvremeni način života sve većem broju roditelja nameće potrebu zbrinjavanja djeteta mlađe školske dobi koje nakon redovne nastave odlazi kući i bez nadzora provodi vrijeme do dolaska roditelja. Samostalan boravak kod kuće često izlaže dijete mnogim opasnostima, a strah i briga roditelja za dijete tijekom radnog dana nameću potrebu za organiziranom brigom o djetetu. Škole time dobivaju novu i zahtjevniju ulogu koja od zaposlenika zahtijeva organiziraniju skrb za dijete tijekom cijelog dana.

Produženi dnevni rad nakon redovite prijepodnevne nastave – produženi boravak, jedan je od modela kojim se mogu kvalitetno i sustavno riješiti navedeni problemi, osobito u urbanim sredinama. Nova uloga škole na taj će način biti maksimalno i racionalno iskorištena jer pruža nebrojene mogućnosti djelovanja u svrhu pravilnog razvoja i rasta svakog djeteta u kvalitetnu osobu, korisnu svojoj obitelji i zajednici (Rad u produženom boravku, S. Urek i B. Petljak Jakunić).

Osnovne škole organiziraju produženi boravak za potrebe svojih učenika. Produženi boravak organizira se za učenike I. i II. razreda o čemu odlučuje Gradski ured za obrazovanje, kulturu i sport na osnovi obrazloženog prijedloga škole.

Odgojno-obrazovna skupina produženog boravka ustrojava se, u pravilu, od učenika istog razreda (redovita odgojno-obrazovna skupina), ali i iznimno u kombinaciji kao kod nas.

Osnovne škole, na osnovi iskazanih potreba i interesa roditelja, dostavljaju na kraju svake školske godine prijedlog ustroja odgojno-obrazovnih skupina produženog boravka za iduću školsku godinu.

Dnevno trajanje produženog boravka je od 7:00-12:30 sati, odnosno od 11:00 do 17:00 sati, ovisno o rasporedu na nastavi. Dužnost je i obveza svakog roditelja na vrijeme doći po svoje dijete, a najkasnije do 17 sati do kada traje dežurstvo u produženome boravku. Odlazak djeteta kući iz produženog boravka prije 16 sati nije moguć ako to prije nismo dogovorili. Također, u tjednu kada je boravak ujutro, dogovoreno je vrijeme dolaska do 7:30 sati kako bismo mogli započeti s radom. Naravno i u ovom slučaju postoje iznimke.

 Pravilo je da roditelji pravodobno pisano ili usmeno najave učiteljici u produženom boravku izlazak djeteta iz produženog boravka ukoliko zbog opravdanih razloga odlazi iz škole prije uobičajenog vremena. Važno je iz sigurnosnih razloga navesti u obavijesti kada će i na koji način ili s kim učenik napustiti prostor škole pa se stoga i na početku godine ispunjavaju suglasnosti koje osiguravaju dijete, roditelja i učitelja za siguran odlazak iz škole sa poznatom osobom.

Škola trajanje produženog  boravka usklađuje s potrebama zaposlenih roditelja te svojim organizacijskim i prostornim uvjetima. 

U produženom se boravku izmjenjuju odmor, vrijeme za učenje, vježbanje i ponavljanje te organizirano vrijeme, a učenicima koji pohađaju produženi boravak, osigurana su tri obroka: doručak, ručak i užina. Roditelj program produženog boravka, odnosno obroke plaća 1,99 € po danu.

Pedagoška i metodička koncepcija rada u produženom boravku, kao i u nastavi, zasniva se na zadovoljavanju potreba učenika i konkretnim pedagoškim utjecajem na njih.

Nastavne metode prilagođene su specifičnom radu u produženom boravku uvažavajući potrebu za slobodnim vremenom učenika, organiziranim vremenom koje ustrojava učiteljica i samostalnim učenjem učenika uz nadzor i metodičku intervenciju učiteljice po potrebi.

Rad je u produženom boravku drugačiji od rada u redovitoj nastavi, ali je usklađen s nastavnim sadržajima koje je učiteljica, koja radi u nastavi, realizirala na nastavi. Učiteljica zaposlena u produženom boravku s učenicima, osim ponavljanja i uvježbavanja nastavnih sadržaja koje su učenici usvajali na nastavi te pisanja domaće zadaće, osmišljava i načine kreativnog provođenja preostaloga vremena kroz učenje i igru.

To postiže kroz sljedeća područja:

jezično-komunikacijsko
matematičko-logičko, znanstveno-tehnološko
socijalizaciju, odnos prema sebi, zdravlju, okolini i radnim obvezama
kulturno-umjetničko
igre, sport i rekreaciju.

Prilikom osmišljavanja načina kreativnog provođenja vremena, učiteljica-voditeljica produženoga boravka, vodi brigu o željama, potrebama i sklonostima učenika.

Cilj je rada svake učiteljice-voditeljice produženoga boravka, naučiti učenike kako učiti te prilagodbom nastavnih metoda kod učenika razvijati samopoštovanje, samopouzdanje, odgovornost za svoj rad i svoje postupke, povjerenje u druge učenike, znatiželju, samovrednovanje, zdrav moral, osjećaj uspješnosti, snalažljivost, okretnost, pravo na pogrešku i prihvaćanje pogrešaka kod sebe i drugih. U produženom boravku povezuju se igra, učenje i rad. Učenike se uči samostalnosti pri pisanju zadaće, pospremanju knjiga za nastavu te stjecanju radnih navika za budućnost kada više neće polaziti boravak.

Kroz individualne razgovore s učiteljicom iz produženog boravka, roditelji saznaju kakvo je dijete bilo u školi, kako usvaja nastavni sadržaj prilikom uvježbavanja, koliko je spremno pomoći i kako prihvaća pomoć u skupnom radu, kako reagira na umor, kako se ponaša u blagovaonici, koliko sudjeluje u održavanju urednosti učionice i slično. Sve su to vrlo važni pokazatelji u razvoju djeteta. Roditeljima i učiteljicama važno je suradnički komunicirati za dobrobit svakog učenika uključenog u rad produženog boravka.

Izmjenama igre, čitanja priča, učenja, odmora, vježbanja i razgibavanja, šetnje, pjevanja, ponavljanja, crtanja, razgovora želimo stvoriti osjećaj zadovoljstva kod svih učenika u odgojno-obrazovnom procesu, odnosno sretno dijete koje će voljeti školu. Veliku važnost pridajemo boravku na svježem zraku te nastojimo čim više vremena provoditi vani ukoliko nam to vrijeme dopušta.

Skip to content